Vzducháč mýtus, pověra...

IMG 7991Vzducháč mýtus, pověra či averze? Tak jak bylo již dříve řečeno klasikem. Do vzduchu vzduch do vody voda. Co je tím myšleno? Snad asi jediné, jak motorový člun, tak i letadlo potřebuje poměrně velký výkon, aby se pohybovalo ve svém sobě daném prostředí trošičku kultivovaně. Proč tedy nenechat vodu raději na zemi a ve vzduchu si vychutnat klidnou modrou oblohu. Valná část obav patrně vznikla především díky ne přímo ideálně zvládnutým montážím vzduchem chlazených motorů.

Motory mají bohužel při svém dnes již vysokém výkonu velký podíl ztrátového tepla, které je potřeba odvést do okolí. Toto prostředí nám na základě hustoty a ostatních veličin také svým způsobem poskytuje určité možnosti chlazení. Během letu nám okolní prostředí přímo nabízí nepřeberné množství vzduchu, které můžeme při troše technického umu zužitkovat na chlazení našeho motoru. Nutno dodržet několik zásad a nesnažit se hledat nalezené. Snad první zásadou je poměr vstupního a výstupního otvoru z krytu motoru. Platí jedno ohřátý vzduch má vyšší objem a pokud ho nechceme brzdit, tak jej musíme poslat až čtyřikrát větším průřezem z krytu ven. Aby se nechal „vycpat" ven musíme mu za motorovým krytem nachystat hladké proudění, které vytvoří podtlak a vytáhne horký vzduch z pod kapotáže motoru. Znalec jistě potvrdí, že není díra jako díra,.. Jakmile je toto hotovo a hlavně to funguje, tak nastává druhý problém, jak motor rychle a efektivně ohřát, abychom netratili drahé pohonné hmoty jen na dlouhé nahřátí motoru. Řešení je jednoduché, do systému vsadíme škrtící klapku. Tak jak mnozí piloti lepí zkusmo pásky na chladiče a v někdy v inverzi se hodně podivují nad teplotami "tam nahoře", my jednoduše otevřeme nebo přiškrtíme klapku na výstupu z motorového krytu. Zde máme možnost regulovat část vzduchu, který nechceme použít ke chlazení. Většinou máme částečně otevřený průřez na zhruba ¼ průřezu výstupu a zbytek můžeme dle potřeby regulovat. Každá nová zástavba motoru je vždy potřeba dobře promyslet a případně pokud si netroufáme, zkonzultovat ji s těmi, kdo již mají s tímto typem instalací zkušenosti.
V letectví je vše o jednom jediném, o zodpovědném přístupu k technice letu a technice s níž létáme. Pokud nad tím vším jen trochu přemýšlíme, pak jsme na nejlepší cestě ke zdárnému a bezproblémovému létání a vychutnávání si krásných požitků z něj.

Back to top
Back to top