UL POWER AERO ENGINES

ulpowerChcete-li lépe porozumět motorům UL Power, musíme o krok zpět do minulosti a popsat nevšední příběh začátku firmy UL Power. Mnozí nedokážou pochopit proč právě v Belgii a jak je možné, že tak malá firma byla schopna uvést za krátkou dobu na trh tolik nových motorů? Náhoda? Musíme začít od samého začátku. Někteří z vás si možná vzpomenou na projekt Belgického lehkého vrtulníku.

Projekt s názvem M-80 Masquito, který byl vyvinut v roce 1996.Tento vrtulník byl nejprve poháněn dvoutaktním motorem Rotax 582 a pak čtyřtaktním motorem Jabiru 2200. Konstruktéři Masquita upustili od dvoutaktního motoru Rotaxu pro množství problémů spojených s jeho instalací. Zaměřili se na jediný, z jejich pohledu slibný motor na trhu v té době, jsme v roce 2000 a tím motorem je Jabiru. Dík koncepci, že se jedná o čtyřtaktní motor, není navíc problém jeho vertikální instalace. Výrobce vrtulníku Masquito Aircraft hledala někoho, kdo by jim pomohl předělat motor do vrtulníku a našla známou firmu DR Tuning, zabývající se tuningem spalovacích motorů v Oostende. To byl vlastně začátek motoru UL Power. Lionel D 'Hondt, majitel DR Tuning, je úspěšný odborník v tuningu všech druhů motorů závodních automobilů. Pro něj taktéž nebylo problémem přizpůsobit motor Jabiru pro vrtulník. DR Tuning nejprve přestavěl klasický karburátorový motor Jabiru, nicméně jej téměř nedostal na požadované parametry deklarované výrobcem. Z tohoto důvodu se zúčastnění rozhodli vybavit motor vstřikováním paliva. Přestože motor nabídnul vyšší parametry než ve standardu, přes to přeladěný motor nedával dostatečný výkon k pohonu Masquita. DR Tuning byl požádán, zda by byl schopen postavit pro tento projekt vrtulníku vhodný motor. Jevilo se naprosto nelogické koupit motor v Austálii, dovézt ho a pak jej cely rozdělat a přeladit. Navíc firma Jabiru neměla ochotu poskytnout potřebnou podporu pro takovou spolupráci. Pan Lionel D 'Hondt se rozhodl postavit vlastní motor o obsahu 2,6-litru a konstrukčně již na 120 koní. Než se však toto podařilo, tak firma Masquito Aircraft ukončila svoji činnost. Lionel D 'Hondt se dotázal svých spolupracujících partnerů, zda by souhlasili s výrobou. Dostal jasnou odpověď. „Půjdeme s tebou do toho“. Tímto byl dán základ firmě UL POWER AERO ENGINES. První instalace motoru, uskutečněná na letounu byl Mission v roce 2006. Jedná se defakto o jednu z modifikací letounu DS 01 Twin vyrobeného v Popradu a dovezeného v několika exemplářích do Belgie. Maska motorového krytu navíc nezapře, že pochází z dílny nestora moravského létání pana Vaška Dvořáka. Čas běžel a první letové zkoušky další vývojové řady motorů pak následovaly v roce 2008 modifikací na motor UL350iS. Firma UL POWER AEROENGINES je dnes tvořena firmami, které svými vlastními činnostmi tvoří náplň firmy. Největším dodavatelem je jeden ze společníků, firma ROPA b.v., která dodává veškeré obrobky dílů motorů. Výroba dílů pro UL POWER AEROENGINES nicméně představuje u firmy ROPA b.v. jen 5-10% celkové výrobní kapacity firmy. Tyto skutečnosti jsou však základem pro stabilní fungování firmy UL POWER. V současné době firma nabízí ve standardu šest čtyřválcových motorů a čtyři šestiválcové motory.


Back to top
Back to top